وبلاگ

انواع چای در جهان

انواع چای در جهان

نوشیدنی های متنوعی در سراسر دنیا وجود دارند که افراد از آن ها به صورت روزانه استفاده می کنند.  انواع چای در جزو محبوب ترین نوشیدنی ها هستند که در سراسر جهان طرفداران زیادی  دارند. این محصولات تنوع بسیاری دارند و در کشورهای مختلفی با روش های متفاوتی تولید و مصرف می شوند.

می توان گفت تا حدود زیادی تولید و مصرف این نوشیدنی ریشه در آداب و رسوم آن کشور ها دارد. در این مقاله قصد داریم که بررسی تولید و مصرف این نوشیدنی محبوب در کشورهای مختلف بپردازیم. و برای شناخت انواع چای در جهان ما را تا پایان همراهی کنید مطمئنا مطالعه این اطلاعات برای شما جذاب و سودمند خواهد بود.

تاریخچه انواع چای در جهان

تولید و مصرف چای در جهان مربوط به چند سال اخیر نیست بلکه تاریخچه ای کهنی دارد.  این نوشیدنی از چنان محبوبیتی برخوردار است که ۱۵ دسامبر را به عنوان روز جهانی چای معرفی کرده اند.

هنوز به طور کامل و مشخص اطلاعاتی در مورد اولین کشوری که این محصول را تولید و معرفی کرده است در دست نیست و بسیاری از کشورها ادعا دارند که آن ها برای نخستین بار این نوشیدنی محبوب را تولید کرده اند. انواع چای بسیاری است که هر کدام از آن ها به یک روش خاص تولید می شوند.

حتی بعضی از کشورها این نوشیدنی را با تشریفات خاص و در روز های به خصوصی سرو می کنند.  بسیاری از افراد انواع چای را نمی شناسند این امر سبب شده نتوانند  از این محصولات بهره ببرد. اگر شما انواع چای را به خوبی بشناسید می توانید نوع های جدید آن را مصرف کنید.

کمان که بعضی از انواع این محصولات خواص بسیار زیادی برای جسم و روح دارند که با مصرف آن ها از خواصشان بهره مند خواهید شد. پس نیاز است ابتدا کمی با انواع این نوشیدنی محبوب و خوش طعم آشنایی پیدا کنید.‌

انگلستان

در اوایل قرن ۱۷ این نوشیدنی محبوب به وسیله یک شرکت هند شرقی به انگلستان وارد شد. در بدو ورود چای به این کشور فقط اشراف و ثروتمندان می توانستند از آن استفاده کنند و به عنوان یک کالای گران شناخته می شد.

فردی که آیین نوشیدن چای را به افراد سلطنتی انگلیس و ثروتمندان آن دوره معرفی کرد کاترین براگزا بود. در آن زمان افراد ثروتمند از ظروف و کاسه های چینی برای سرویس چای استفاده کرده و معمولاً همراه آن شکر نیز مصرف می کرده اند.

به مرور زمان به جای استفاده از کاسه ترجیح داده اند که از فنجان استفاده کنند. اما بعد از چندی افراد عادی نیز قادر بودند از این نوشیدنی استفاده کنند.  چای در کافی شاپ های انگلیس با جمله تبلیغاتی بدن خود را پر انرژی کنید و از پیری در امان بمانید عرضه می شد. البته با توجه به اینکه این نوشیدنی یک نوشیدنی محبوب بود که توسط اعیان مورد استفاده قرار می گرفت همچنین تبلیغی برای آن دور از انتظار نبود.

انواع چای در انگلیس

لازم به ذکر است که بدانید انواع چای در انگلیس بسیار گسترده است و در این کشور بیش از ۱۵۰۰ چای وجود دارد.  این محصولات از نظر مشخصه های مانند رنگ،  طعم و عطر کاملاً با یکدیگر تفاوت دارند. اما بیشتر شاهدیم که چای در این کشور ترکیبی از چای سیاه، ادویه های مخصوص و شیر است که اکثرا به صورت گرم سرو می شود.

در کنار این چای در صورت تمایل می توانند از قند و شکر نیز استفاده کنند. بیشتر افراد در مناسبت های مجلسی خود از انواع چای انگلیسی به دلیل مزه و عطر آن بهره می گیرند.  در صورت تمایل شما نیز قادر هستید در مراسم های مختلف و مجلس های متنوع از آن ها برای پذیرایی از میهمانان استفاده کنید.

طریقه درست کردن چای به سبک انگلیسی

در کشور انگلیس چای به روش های مختلفی تولید می شود. اما یک روش بسیار رایج تر است که مردم برای تهیه چای از آن استفاده می کنند. در این روش افراد به مواد اولیه خاصی مانند چای سیاه،  زنجبیل،  شیر پرچرب،  دارچین،  فلفل سیاه،  هل و دانه میخک نیاز دارند. برای درست کردن چای انگلیسی با ادویه و شیر نیاز است که ابتدا هل، میخک و فلفل را پودر کنید.

مواد پودر شده را به شیر،  آب،  دارچین و زنجبیل اضافه کرده و روی حرارت ملایم قرار دهید تا به جوش آید. هنگامی که مشاهده کرده اید ترکیب به جوش آمده آن را از روی حرارت بر می دارید سپس چای سیاه را به آن اضافه می کنید. اگر شما چای سیاه ندارید نگران نباشید می توانید از چای کیسه ای نیز برای تهیه چای انگلیسی استفاده کنید.

بعد از اضافه کردن چای سیاه به مدت ۱۰ دقیقه باید صبر کنید تا دم بکشد. در صورت تمایل از زیره سیاه یا سبز نیز در چای انگلیسی می توان استفاده کرد. میزان ترکیب کردن ادویه ها به خود شما بستگی دارد که از چه مقداری در چای استفاده کنید. بعد از دم کردن چای را از صافی رد کنید و اکنون این چای خوش عطر آماده میل کردن است.

 

انواع چای

انواع چای در انگلستان

انواع چای در هند

تاریخچه تولید چای در کشور هند مربوط به سال های بسیار درازی است. این محصول در کشور هند متقاضیان  بسیاری دارد. البته می توان گفت وسیع ترین منطقه جهان که به کشت چای اختصاص دارد ایالت آسام هند است.  همین امر سبب شده این محصول به کشورهای مختلفی صادر شود.

در کشور هندوستان انواع چای بسیار گسترده و وسیع هستند. هر فردی قطعاً با تنوع بسیار چای در این کشور قادر است نوشیدنی دلخواه و مورد علاقه خود را به راحتی انتخاب کند. اگر شما از طعم یک چای خوشتان نیامد نگران نباشید دست شما برای انتخاب باز است.

چای آسام

این چای شناخته شده و محبوب یکی از نوشیدنی های بسیار قوی محسوب می شود.  نام آسام  برگرفته از منطقه ای در هندوستان بوده که این چای در آنجا کشت شده است.  چای های انگلیسی از ترکیب با این چای تولید می شوند.

از ویژگی های بارز آن می توان به این مورد اشاره کرد که مصرف آن می ‌تواند سلامت قلب شما را تضمین کند. البته اکثرا این نوشیدنی را همراه با شیر مصرف می کنند که طعم بسیار خوبی به آن می دهد.

به دلیل فرآیند اکسیداسیون و تخمیری که بر روی این محصول صورت می گیرد آن را در دسته بندی چای های سیاه هندی قرار می دهند. کافئین بالای این محصول سبب شده آن برای تهیه انرژی روزانه شما گزینه مناسبی باشد.

مصرف این چای در وعده صبحانه شما را بسیار سر حال و سر زنده می کند. این چای سرشار از آنتی اکسیدان است پس مصرف آن به افرادی که به  پوست و زیبایی ظاهری خود اهمیت می دهند بسیار توصیه می شود.

این نوشیدنی پر متقاضی به میزان قابل توجهی می تواند در جلوگیری از پیری زودرس دخیل باشد. افرادی که دارای کلسترول بالا هستند با اطمینان خاطر می توانند این نوشیدنی را مصرف کنند.

همچنین به دلیل خواص منحصر به فرد و زیاد این محصول آن را به افرادی که دچار آلزایمر هستند بسیار توصیه می کنند. البته این چای حتی در پیشگیری از آلزایمر نیز نقش مهمی را ایفا می کند.

طریقه درست کردن چای آسام

طریقه درست کردن چای آسام بسیار راحت است و متقاضیان خیلی سریع می توانند این چای را درست کنند. برای تهیه آن کافی است  که شما یک قاشق چای خوری از این چای را درون ۸ اونس آب بریزید.  توجه داشته باشید که این آب باید سرد باشد و سپس روی حرارت بگذارید تا کمی بجوشد.  چای را از روی حرارت برداشته و مدت زمانی صبر کنید تا دم کند.

یک نکته ضروری را فراموش نکنید اگر مدت زمان زیادی چای بجوشد ممکن است مزه تلخی  در آن ایجاد شود،  پس از جوشیدن زیاد آن خودداری کنید.  همچنین تا حد امکان از اضافه کردن  مواد شیرین مصنوعی برای شیرین کردن آن پرهیز کنید. بهتر است از کمی شکر یا شیر برای شیرین شدن آن استفاده کنید. این گونه شما قادر هستید از خواص این چای خوش طعم بهره بسیار بیشتری ببرید.

چای ماسالا

مگر می شود که چای های کشور هند را نام برد اما از این چای قدیمی هند و بسیار پر متقاضی اسمی به میان نیاورد. این چای یکی از قدیمی ترین نوشیدنی های گرم دست ساز تاریخ بشریت محسوب می شود.

بعضی از شواهد تاریخی نشان می دهد که مصرف این چای به ۵ هزار سال پیش باز می گردد.  این چای در کشور هند و سریلانکا به صورت گرم و سرد مصرف می ‌شود. البته متقاضیان در سراسر دنیا نیز می توانند از چای ماسالا با کیفیت بهره ببرند.

برای درست کردن این چای متناسب با علاقه خود می توانید از انواع ادویه ها استفاده کنید.  اما دو ماده شیر و زنجبیل به عنوان عنصر های اصلی تولید آن محسوب می شوند.  که در چای ماسالا حتماً به کار گرفته می شوند.

توصیه می کنند که برای بالا بردن و تقویت سیستم ایمنی بدن از این چای در فصول سرد استفاده کنید. همچنین چای ماسالا می تواند به میزان قابل توجهی با بیماری های ویروسی مقابله کند و بدن شما را در برابر آن‌ ها ایمن نگه دارد.

اگر شما قصد دارید که بدن خود را در برابر بیماری هایی مانند سرطان ایمن نگه دارید می توانید از چای ماسالا استفاده کنید. البته مزایای این چای فقط به این موارد محدود نمی شود. بلکه افراد دیابتی نیز می توانند از این نوشیدنی  قدیمی و خوش طعم استفاده کنند. قابلیت پیشگیری این محصول از بیماری آنفولانزا غیر قابل چشم پوشی بوده و  تاثیر بسزایی در این امر دارد.

طریقه درست کردن ادویه چای ماسالا

برای درست کردن چای ماسالا به ادویه مخصوصی نیاز است. پس اولین کاری که در درست کردن چای صورت می گیرد آماده کردن این ادویه خاص است. برای آماده کردن این ادویه خاص باید فلفل سیاه، چوب دارچین، هل و میخک را درون یک تابه کوچک بریزید. سپس به مدت ۲ تا ۳ دقیقه بر روی حرارت ملایم تفت دهید تا جایی که بوی ادویه ها بلند شود.

مدت زمانی باید صبر کنید تا این ادویه ها سرد شوند، بعد از سرد شدن باید آن ها را پودر کنید. اگر شما دستگاه پودر کردن ادویه ها را ندارید می توانید از آسیاب  خانگی برای این امر استفاده کنید.  به شما توصیه می کنیم که جوز هندی را رنده کنید زیرا که رنده کردن گزینه مناسب تری به جای آسیاب کردن این ادویه است.

بعد از اینکه ادویه مورد نظر پودر شد باید آن را چندین بار الک کنید تا قسمت های درشت آن جدا شود. سپس ادویه را درون یک ظرف شیشه ای بریزید. این ادویه را می توان چندین بار برای درست کردن چای ماسالا به کار برد. البته در صورتی که شما به خوبی از آن نگهداری کنید و ادویه را در جای مناسب قرار دهید.

درست کردن چای ماسالا

اکنون برای درست کردن چای نیاز است که به مقدار لازم شیر و آب را با یکدیگر مخلوط کنید. این ترکیب را درون شیر جوش بریزید و سپس آن را بر روی حرارت ملایم قرار دهید. در این مرحله باید کمی دقت کنید قبل از اینکه  ترکیب شیر و آب به جوش بیاید باید ادویه ای که آن را درست کرده اید با چای خشک را به ترکیب اضافه کنید.

وقتی مشاهده کرده اید که ترکیب به جوش آمده باید زیر آن را کم کنید و به مدت چند دقیقه به طور مداوم آن را هم بزنید. سپس چای ماسالا را از صافی رد کنید اکنون این چای آماده است و شما می توانید آن را میل کنید.  البته اگر قصد داشته باشید  کمی شیرین تر شود می‌ توانید مقداری عسل  به چای بیفزاید.

 

انواع چای

انواع چای در هند

چای دارجلینگ

چای دارجیلینگ یکی از محبوب ترین و شناخته ترین چای های هندی به حساب می آید.  که در کوهپایه های هیمالیا تولید می شود روش فرآوری آن شبیه به چای سیاه است. مزیت  قابل توجه کشت این چای این است که کشاورزان می توانند آن را در سه فصل از سال برداشت کنند پس میزان تولید آن بالا است. نکته ویژه  درباره چای دارجیلینگ این است که موقع دم کردن آن بویی شبیه به انگور استشمام می کنید.‌ از نظر رنگ نیز باید بگوییم که چای بسیار خوش رنگی بوده و دارای رنگ روشن است.

مردانی که از سرطان پروستات رنج می برند می توانند این محصول را مصرف کنند. بنابر تحقیقاتی که صورت گرفته چای دارجیلینگ می تواند عملکرد موثری در درمان  سرطان پروستات داشته باشد. با استفاده از این چای می توان از تکثیر سلول های سرطانی به میزان چشمگیری جلوگیری کرد. متاسفانه به دلیل مصرف فراوان غذاهای پرچرب ما شاهد بیماری های کبدی فراوانی در افراد هستیم.  اما مصرف این محصول می‌ تواند در بهبود عملکرد کبد تاثیر گذار باشد.

البته افرادی که از بیماری قلب و عروق نیز رنج می برند می توانند برای کم کردن اثرات این بیماری ها از چای دارجیلینگ استفاده کنند. این مزایا سبب شده جزو محبوب ترین چای های موجود در جهان باشد. این محصول دارای کافئین بسیار زیادی است که انرژی روزانه شما را تامین می کند.  اما همین کافئین بالا سبب می شود شما نتوانید به راحتی بخوابید بر همین اساس مصرف این چای در شب و هنگام خواب توصیه نمی شود. البته اگر شما معده حساسی دارید بهتر است که با شکم خالی این چای را مصرف نکنید.

طریقه درست کردن چای دارجیلینگ

طریقه درست کردن این چای بسیار راحت است و شما به آسانی می توانید آن را درست کنید. برای درست کردن چای دارجیلینگ نیاز است که ابتدا آب را به جوش بیاورید.  میزان آب با توجه به تعداد افراد متغیر است قطعا اگر تعداد شما زیاد باشد بهتر است که  از آب بیشتری استفاده کنید. بعد از به جوش آمدن آب نیاز است که شما آن را درون قوری بریزید یک قاشق چای به آب اضافه کنید.

مدت زمانی صبر کنید تا چای دم کند در صورت تمایل می توانید آن را با شیر و شکر میل کنید. اما بسیاری از افراد تنها این چای را با لیمو مصرف می کنند. این امر به طور کلی بسته به سلیقه شما دارد. اما در هر صورت باید بدانید ترکیب این چای با همه این موارد عالی است. پس شما نهایت لذت را از نوشیدن آن خواهید برد. در فروشگاه مریخ کالا شما می توانید چای دارجلینگ را با برند چای شهرزاد تهیه کنید.

 

 

انواع چای

انواع چای در جهان

انواع چای در تبت

کشوری که قصد داریم مصرف انواع چای در آن را بررسی کنیم تبت است. این کشور در غرب چین واقع شده و در گذشته به عنوان یک کشور مستقل شناخته می شد اما امروزه از مستمر های چین است. بسیاری از افراد از مصرف چای این کشور نهایت لذت را می برند و آن را بسیار دوست دارند. البته باید بدانید که مصرف چای در ارتفاعات تبت بسیار دلنشین و روح انسان را تازه می کند. بسیاری از افراد معتقدند که مصرف چای در تبت به سال های بسیار دور و درازی باز می گردد.

چای کره ای

این چای جزو محبوبترین نوشیدنی های موجود در این کشور است و قدمت تولید آن به خیلی سال پیش باز می گردد. هنگامی که کوهنوردان  به کوهنوردی در رشته کوه ها می پرداختند. ترجیح می دادند که به چایی خانه های درون رشته کوه ها برای استراحت بروند. در این چای خانه ها از چای کره ای برای پذیرایی آن ها استفاده می شد. همین امر سبب شد این چای به مرور زمان معروف و شناخته تر شود.

البته چای گرمای مورد نیاز بدن آن ها را تامین می کرد. همچنین کوهنوردان برای ادامه مسیر به انرژی نیاز داشتند که این چای انرژی مورد نیاز بدن  آن ها را برایشان تامین می کرد. این محصول البته با نام پوچا نیز معرفی می شود.

بسیاری از افراد برای جلوگیری از افزایش وزن و آن را مصرف می کند. همچنین افراد زیادی بر این اعتقادند  که مصرف مداوم چای کره ای سبب افزایش روحیه آن ها خواهد شد.

طریقه درست کردن چای کره ای

این چای را به روش های مختلفی تولید می کنند، اما معمولا ترین این روش ها این است که ابتدا آب را جوش می کنند. سپس به آن چای کیسه ای یا چای سیاه اضافه کرده و سپس بعد از دم کردن چای آن را از صافی رد می کنند.  در قسمت بعد  به چای کره اضافه می کنند سپس این چای را درون مخلوط کن ریخته تا به خوبی مخلوط شود.  در نهایت نمک و شیر را به آن اضافه می کنند سپس این چای را درون لیوان و فنجان مورد علاقه برای سرو می ریزند.

 انواع چای در مغولستان

به طور دقیق مشخص نیست که مصرف چای در این کشور مربوط به چه زمانی است. اما بسیاری از افراد اعتقاد دارند که برای نخستین بار مردمان مغولستان چای را از چین خریداری کرده اند. در گذشته مردم مغولستان از دم کرده های برگ گیاهان یا خود گیاهان برای تهیه چای استفاده می کرده اند.

چای شیر مغولی

این چای یکی از محبوب ترین نوشیدنی های موجود در این کشور محسوب می‌شود و برای تهیه آن از شیر استفاده می کنند. البته در صورت تمایل می توان از شیر های مختلفی برای تهیه آن استفاده کرد.  آرد نیز در تهیه این مدل چای مورد استفاده قرار می گیرد عده ای به  آن کره نیز اضافه می‌ کنند. در کل ترکیب این چای عالی می شود این محصول برای بدن بسیار مقوی بوده و خواص فراوانی دارد.

چای هان

این چای در مغولستان اکثرا به صورت فله ای به فروش می رسد و افراد آن را خریداری می کنند. در صورت تمایل می توان ادویه های مخصوصی  مانند دارچین و فلفل به آن اضافه کند. پس  در انتخاب نوع ادویه هیچ محدودیتی برای آن ها وجود ندارد. بسیاری از افراد از خامه در تهیه آن استفاده می ‌کنند. جالب است که بدانید در این مدل چای می توان از نمک استفاده کرد و اکثرا آن را اینگونه تهیه می کنند.

 انواع چای در هنگ کنگ

هنگ کنگ دارای چای به خصوص خود است که سال ها است مردم این کشور از این چای استفاده می کنند. انواع چای در این کشور به روش های مختلفی تولید می شوند که متقاضیان خاص خود را دارد. البته مزه و طعم این چای ها به گونه ای است که امروزه شاهد هستیم در سراسر دنیا نیز از آن ها بهره می گیرند. گفته می شود که این کشور بزرگ به تولید چای بسیار اهمیت می دهد و جزو نوشیدنی های اصیل و محبوب مردم آن قرار دارد.

چای شیر هنگ کنگی

بسیاری از افراد معتقدند در زمان های گذشته هنگامی که چای انگلیسی به کنگ وارد شد بر اساس محبوبیت آن این چای شیر هنگ کنگی را تولید کرده اند. این نوشیدنی جذاب و خوش طعم خیلی سریع آماده می شود مدت زمان دم کردن آن نیز اندک است.

افرادی که  تمایل به نوشیدن چای سرد دارند باید بدانند که این نوشیدنی  به صورت گرم و سرد سرو می شود. در هنگ کنگ در ابتدا این چای را در کیسه ای لطیف که شبیه به جوراب شلوار زنانه بود تهیه می کرده اند بر همین اساس این چای، به چای جوراب شلواری نیز شهرت دارد.‌

طریقه درست کردن چای شیر هنگ کنگی

روش های مختلفی برای درست کردن این چای وجود دارد که از این روش ها بهره  می گیرند. البته تفاوت بیشتر چای شیر  در این کشور مربوط به نوع شیری است که از آن برای تهیه چای استفاده می کنند. ابتدا باید آب و برگ چای را درون یک شیر جوش ریخته و حرارت دهید معمولاً از چای سیلان برای درست کردن این چای استفاده می کنند. این مواد باید به مدت ۳ تا ۴ دقیقه با حرارت ملایم جوش بخورند.

بعد از این مراحل باید ترکیب را از روی گاز برداشته و به آن شیر عسل اضافه کنید. بعد از اضافه کردن دوباره ترکیب را بر روی حرارت ملایم بگذارید. این بار باید ترکیب را به مدت زمان 3 دقیقه حرارت دهید. توجه داشته باشید که اگر این ترکیب بیش از حد جوش بخورد مزه بدی در چای ایجاد می کند. اکنون باید ترکیب را از یک صافی رد کنید و حالا می‌ توانید این چای خوشمزه را نوش جان کنید.‌

سخن پایانی

در این مقاله به انواع چای در جهان پرداختیم این نوشیدنی پر متقاضی خواص بسیار زیادی دارد. به شما توصیه می کنیم که حتماً برای بهره بردن از مزایای آن ها حتما چند مدل چای جدید امتحان کنید.

با توجه به اینکه تنوع چای در جهان بسیار گسترده و وسیع است حتماً شما می توانید محصول مورد نظر خود را خریداری کنید. البته به شما توصیه می کنیم اگر قصد خرید این محصول را دارید حتما آن از مراکز معتبر مانند مریخ کالا تهیه کنید.  این مراکز محصول را به صورت اصل و با کیفیت بالا در اختیار شما قرار می دهند.

 سوالات متداول در انواع چای در جهان

 

چای محبوب در هنگ کنگ چیست؟

چای شیر هنگ کنگی

بزرگترین مزرعه کشت چای به کجا تعلق دارد؟

منطقه ای در هندوستان

نام چای آسام برگرفته از چیست؟

منطقه ای که این چای در آن کشت می شود.

انواع چای را از کجا تهیه کنیم؟

از مراکز معتبر و به صورت اصل

در ابتدا چای چگونه وارد انگلستان شد؟

از طریق کشور هندوستان

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *