وبلاگ

لاغری و نوشیدن چای

لاغری و نوشیدن چای

لاغر شدن و چای

لاغر شدن، حفظ سلامتی و دست‌یابی به اندامی زیبا همیشه یکی از دغدغه‌های بسیاری از افراد بوده است. در این مطلب یکی از آسان‌ترین روش‌های لاغری را بررسی می‌کنیم. اخیراً مصرف گیاهان دارویی در بین مردم در حال افزایش است. یکی از عوامل این افزایش تقاضا به دلیل پی بردن به خواص دارویی این دسته از گیاهان از جمله گیاه چای است.

به همین منظور لاغری و نوشیدن چای دیگر یک امر غیر ممکن نمی‌باشد. گیاه چای، یکی از گیاه‌های دارویی می‌باشد که از تنوع بسیار بالایی هم برخوردار است. یکی از معروف‌ترین انواع این گیاه در بین ایرانیان، چای سیاه می‌باشد. نام گیاه چای، کاملیا سیننسس است.

خوب است بدانید که چای سیاه نه تنها در بین ایرانیان، بلکه در تمام نقاط جهان نیز شناخته‌ترین نوع آن به شمار می‌رود. نکته قابل توجه در خصوص چای سیاه این است که این نوع از چای در کشور چین به چای قرمز شهرت دارد.

انوع متفاوت چای

همانطور که اشاره شد، گیاه چای به عنوان یک گیاه دارویی شناخته شده است. به همین دلیل، تمام انواع متفاوت این گیاه خواص درمانی و دارویی مخصوص به خود را دارند. در ادامه با برخی از مشهور‌ترین انواع آن‌ها آشنا خواهیم شد.

  • چای سفید
  • چای زرد
  • چای پوئر
  • چای سیاه
  • چای سبز
  • چای بابونه
  • چای اولانگ
  • چای ترش

آشنایی با برخی از انواع چای

  • چای سفید

یکی از ناشناخته‌ترین انواع چای، چای سفید است. چای سفید در مقایسه با انواع دیگر این گیاه، کافئین کمتری دارد. هر چه مدت زمان دم کشیدن چای سفید افزایش پیدا کند، خواص آن نیز بیشتر می شود. این نوع از چای، از شاخه های جوان گیاه Camellia Sinensis جمع آوری می‌شود.

  • چای زرد

بعضی از افراد اعتقاد دارند که چای زرد همان چای سبز است. اما در حقیقت چای زرد آنتی اکسیدان‌های بیشتری نسبت به چای سبز دارد. همچنین این نوع از چای، همانطور که از نامش پیداست، برگ‌هایی کمی متمایل به رنگ زرد دارد. در مقایسه با چای سبز و چای سیاه، چای زرد خوش بوتر و خوش طعم‌تر است.

  • چای پوئر

روش تولید این نوع از چای را تنها چینی‌ها می دانند. به همین دلیل واردات چای پوئر تنها از طریق کشور چین ممکن است. بعضی از افراد چای پوئر را با نام چای سیاه پیر می شناسند. چای پوئر خواص دارویی بسیار زیادی هم دارد. تقریبا می توان ادعا کرد که مفید‌ترین انواع چای‌ها، چای سیاه پیر است.

لاغری و نوشیدن چای

نوشیدن چای لاغری

چای سیاه یا سبز، کدام بهتر است؟

چای سیاه و چای سبز، هر دو از شناخته‌ترین چای‌ها در بین ایرانیان هستند. هر کدام از این چای‌ها، با نوع دیگر متفاوت است و خواص مخصوص به خود را دارد. اما در این میان برخی از ویژگی‌های مثبت در هر دو نوع آن‌ها یکسان است. چای سبز و چای سیاه، هر دو از فلاونید برخوردار هستند.

فلاونید موجود در گیاهان از گرفتگی عروق و افزایش فشار خون به خوبی جلوگیری می‌کند. امروزه رژیم غذایی انسان به سمت استفاده از مواد غذایی چرب و پر کالری در حال حرکت است.

به همین دلیل، مشکلات و بیماری‌هایی از قبیل گرفتن عروق، افزایش فشار خون و همچنین نارسایی‌های قلبی که باعث سکته می‌شوند در حال افزایش هستند. تحقیقات اخیر نشان می‌دهند، چای سیاه و سبز در این روند صعودی به طور مؤثری واقع شده‌اند. این چا‌ی‌ها تا حد زیادی از بروز چنین بیماری‌هایی می‌توانند جلوگیری کنند.

آیا نوشیدن چای تاثیری در کاهش استرس دارد؟

یکی از شناخته شده‌ترین خواص چای، کاهش استرس است. تنها کافی است تا یک بار در زمان احساس اضطراب آن را امتحان کنید. هنگام تجربه  استرس و نگرانی، یک فنجان چای به طور معجزه آسایی می‌تواند شما را آرام کند.

خوب است بدانید که وظیفه دو هورمون دوپامین و سروتونین در مغز، کاهش استرس، ایجاد آرامش و شادی است. مصرف چای میزان ترشح این هورمون‌ها را تحریک می‌کند. در حقیقت نوشیدن چای اینگونه در آرام‌سازی شما نقش مثبتی را ایفا می‌کند.

بعضی از افراد به دلیل نقش مثبت چای در بهبود عملکرد مغز آن را می‌نوشند. دو هورمون دوپامین و سرتونین، علاوه بر شادی و کاهش استرس، هوشیاری را هم افزایش می‌دهند. حتماً تا به حال افرادی را در اطراف خود دیده‌اید که از نوشیدن چای برای کاهش خواب آلودگی خود استفاده می‌کنند.

قوی ترین چای لاغری

اما تأثیری که چای در لاغری دارد را با هیچ چیز دیگری نمی‌توان مقایسه کرد. امروزه بسیاری از افراد، چای را تنها به دلیل کاهش وزنی که به ارمغان می‌آورد می‌نوشند. در حقیقت چای با کاهش چربی‌های بدن شما، می‌تواند در از دست دادن وزن مؤثر باشد.

برخی از افراد تصور می‌کنند لاغری و نوشیدن چای تنها در خصوص چای سبز است. در صورتی که چای سفید و چای سیاه نیز دارای عملکرد مثبتی هستند. اما می‌توان ادعا کرد که خواص چای سبز در خصوص کاهش وزن بیش از انواع دیگر چای است.

در کشور چین، یکی از اصلی‌ترین انواع چای برای لاغری، چای اولونگ است. چای اولونگ یک چای لاغری سنتی شمرده می‌شود. این چای سوخت و ساز بدن را به طور قابل توجهی افزایش می‌دهد. با افزایش یافتن سوخت و ساز بدن، چربی‌ها نیز اصطلاحاً آب می‌شوند. به صورت کلی می‌توان نوشیدن چای را روشی آسان برا لاغری در نظر گرفت.

چای سبز و تاثیر آن در لاغری

در میان ایرانیان، چای سبز یکی از مفید‌ترین انواع چای نامیده می‌شود. این چای علاوه بر تأثیری که در کاهش وزن و چربی سوزی دارد، همچنین ضد سرطان، ضد میکروب، آرامش بخش نیز است. چای سبز از نظر داشتن آنتی اکسیدان هم بسیار غنی می‌باشد.

تحقیقات صورت گرفته نشان می‌دهند که آنتی اکسیدان‌ها می‌توانند از بروز بیماری‌هایی همچون آلزایمر جلوگیری کنند. بنابراین با نوشیدن چند مرتبه چای در هفته، علاوه بر لاغری می‌توانید خود را در برابر آلزایمر نیز ایمن کنید.

اما از دیگر ویژگی‌های منحصر به فرد این چای، قدرت عضله‌سازی آن است. نوشیدن چای سبز قبل از شروع ورزش، علاوه بر افزایش سوخت و ساز بدن، همچنین در عضله‌سازی نیز می‌تواند موثر باشد.

لاغری و نوشیدن چای

نوشیدن چای سبز و لاغری

چای ترش چگونه باعث لاغری می شود؟

چای ترش نیز یکی دیگر از انواع متعدد چای است. این چای طعم ترش و دلپذیری دارد. همچنین رنگ آن نیز قرمز رنگ است. از این چای می‌توان برای کاهش اشتها و جلوگیری در برابر پرخوری استفاده کرد. از این چای می‌شود در کنار رژیم غذایی و ورزش به عنوان یک محرک برای لاغری نیز استفاده کرد.

البته باید توجه داشته باشید که مصرف چای ترش برای همه افراد ممکن نیست. خانم‌های باردار، افرادی که در حال هورمون تراپی هستند، خانم‌های شیرده و… نباید از این چای استفاده کنند. چای ترش بر روی سطح هورمون استروژن بدن تأثیر می‌گذارد. بنابراین قبل از مصرف این چای، حتماً با پزشک خود مشورت کنید.

 

لاغری و نوشیدن چای

چای ترش و لاغری

تاثیر کافئین در کاهش وزن

یکی دیگر از ترکیبات موجود در چای‌ها، کافئین است. کافئین با افزایش سوخت و ساز بدن، می‌تواند در سوختن چربی‌های بدن و کاهش وزن مفید واقع شود. البته باید دقت کنید که مصرف طولانی مدت کافئین می‌تواند باعث لاغری شود. تنها سه یا چهار بار استفاده از آن تأثیری در روند کاهش وزن شما نخواهد داشت.

اما نکته مهم این است که استفاده بیش از حد از کافئین باعث افزایش فشار خون، افزایش ضربان قلب، ایجاد استرس و ناآرامی می‌شود. افرادی که فشار خون بالایی دارند، بهتر است به میزان کافئین دریافتی خود در طول روز دقت ویژه‌ای داشته باشند.

سوالات متداول

آیا لاغری با نوشیدن چای ممکن است؟

اکنون پس از مطالعه این مقاله، پاسخ به این سؤال بسیار ساده است. تقریباً تمام انواع متفاوت چای، می‌توانند در لاغری شما تأثیر مثبتی داشته باشند. اما در این میان برخی از چای‌ها نظیر چای سبز، چای ترش، چای اولانگ از معروف‌ترین آن‌ها هستند.

لاغری و نوشیدن چای می‌تواند یک روش گیاهی به شمار برود. اما توجه داشته باشید که نوشیدن بیش از حد چای برای لاغری، می‌تواند باعث بروز مشکلات شود. بنابراین مصرف روزانه چای را در طول روز به بیش از مقدار مجاز آن افزایش ندهید.

آیا چای سبز برای بدن ضرر دارد؟

همانطور که اشاره شد، مصرف هر ماده‌ای به صورت بی‌رویه می‌تواند برای بدن شما آسیب‌زا باشد. چای سبز نیز از این قاعده مستثنی نیست. برخی از عوارض نوشیدن بیش از حد چای سبز، مبتلا شدن به کم خونی، اختلالات قلبی، افزایش استرس و اضطراب، ابتلا به پوکی استخوان و افزایش فشار خون است. همچنین افراد دیابتی در صورت نوشیدن بیش از حد این چای باید منتظر افزایش قند خون خود باشند.

آیا می‌توان زردچوبه را با چای نوشید؟

یکی از ادویه‌های بسیار مؤثر برای لاغری، زردچوبه است. زرد چوبه خود به تنهایی باعث کاهش التهاب، افزایش سوخت و ساز بدن و همچنین کاهش چاقی مفرط هم بشود. بنابراین مصرف این ادویه با چای می‌توانند در پروسه لاغری شما بسیار کمک‌ کننده باشد. لاغری و نوشیدن چای به همراه زرد چوبه می تواند یکی از عوامل کاهش وزن باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *