وبلاگ

تاثیر دکستروز بر دیابت نوع ۲

تاثیر دکستروز بر دیابت

یکی از رایج‌ترین بیماری‌های مزمن در جهان، دیابت نوع ۲ است که میلیون‌ها نفر به آن مبتلا شده‌اند. این بیماری معمولا با افزایش سطح قند خون بروز پیدا می‌کند و نیازمند توجه و مراقبت ویژه‌ای است. در این مقاله می خواهیم به تاثیر دکستروز بر دیابت بپردازیم.

مهم‌ترین کاری که برای درمان این بیماری باید انجام داد، مدیریت آن با تغییر سبک زندگی و مصرف داروها است. دکستروز نوعی قند ساده است که در طبیعت به میزان زیادی یافت می‌شود. در ادامه تاثیر دکستروز بر دیابت ۲ را بیشتر بررسی خواهیم کرد.

کاربرد دکستروز شرایط بیمار نحوه مصرف نکات مهم
جبران کاهش قند خون هیپوگلیسمی (افت شدید قند خون) تزریقی (سرم دکستروز)، خوراکی (قرص، ژل) مصرف تحت نظر پزشک، تنظیم دوز بر اساس سطح قند خون
تامین آب و قند از دست رفته کم آبی، بیماری‌های گوارشی تزریقی (سرم دکستروز) ترکیب با سایر داروها، تحت نظر پزشک
افزایش قند خون در جراحی قبل و بعد از عمل جراحی تزریقی (سرم دکستروز) تنظیم دوز بر اساس نیاز بیمار
رقیق‌کننده دارو برای تزریق وریدی برخی داروها تزریقی (سرم دکستروز) ترکیب با داروهای خاص، تحت نظر پزشک
درمان هیپرکالمی (پتاسیم خون بالا) همراه با انسولین تزریقی (سرم دکستروز ۵۰%) تحت نظر پزشک در محیط بیمارستانی

دسکتروز برای بیماران و تاثیر دکستروز بر دیابت ؟

اگر بیمار آب زیادی را از دست داده باشد و امکان نوشیدن مایعات کافی را نداشته باشد، برای او سرم دکستروز تجویز می‌شود.

وقتی بدن آب از دست می‌دهد، قند زیادی هم از بدن خارج می‌شود. بهترین کار برای تامین آب و قند از دست رفته، استفاده از محلول جایگزین است.

تاثیر دکستروز بر دیابت تامین آب و قند مورد نیاز این دسته از بیماران تجویز می‌کنند. زمانی که فرد به خاطر مشکلات گوارشی نمی‌تواند قند، اسید آمینه و چربی جذب کند، پزشک برای او سرم دکستروز تجویز می‌کند.

سرم دکستروز برای بیماران دیابتی

اگر بیمار دیابتی به خاطر ابتلا به بیماری دیگر به بیمارستان منتقل شود، ممکن است نیاز به افزایش قند خون داشته باشد. در چنین شرایطی برای بیشتر بیماران سرم دکستروز تجویز می‌شود.

این در حالی است که معمولا این نوع از سرم‌ها را به راحتی برای افراد دیابتی تجویز نمی‌کنند.

اگر لازم باشد پزشک این سرم را برای بیمار تجویز کند، آن را با برخی از داروهای کنترل کننده قند خون، ترکیب می‌کند. بنابراین نکته‌ای که باید به آن توجه داشته باشید این است که به هیچ عنوان سرخود به بیمار دیابتی، دکستروز ندهید.

سرم دکستروز برای هیپوگلایسمی بیماران دیابتی نوع ۲

طبق اطلاعاتی که پایگاه drugs منتشر کرده، وقتی بیمار دیابتی دچار شوک انسولینی و در نتیجه افت شدید قند خون می‌شود، پزشکان برای او سرم دکستروز تجویز می‌کنند. بنابراین فرد در چنین شرایطی نیازی به خوردن یک وعده غذایی شیرین برای افزایش قند خون خود نخواهد داشت.

سرم دکستروز ۵ % برای چیست؟

یکی از پر استفاده‌ترین انواع سرم دکستروز، محلول با غلظت ۵ درصد آن است. به گزارش پایگاه تحقیقاتی drugs، سرم دکستروز ۵ درصد مناسب بیمارانی است که مبتلا به هیپوگلیسمی یا افت قند خون ناشی از شوک انسولین هستند.

 دانستن تاثیر دکستروز بر دیابت مهم است مخصوصا بیمارانی که به علت بیماری‌شان، آب زیادی از دست می‌دهند، کیس‌های مناسبی برای نصرف دکستروز ۵ درصد هستند. همچنین در صورتی که بیمار جراحی داشته باشد و نتواند قبل یا پس از آن غذا بخورد، به او سرم دکستروز ۵ درصد تزریق می‌شود.

یکی دیگر از کاربردهای مهم این سرم، رقیق کردن ترکیب داروهایی است که باید به صورت وریدی تزریق شوند. بیمار با تزریق این داروهای قوی، احساس ضعف جسمانی نخواهد کرد.

دکستروز چگونه مورد استفاده قرار می گیرد؟

 دکستروز به صورت قرص و محلول در دوزهای مختلف و برای اهداف متفاوتی مورد استفاده قرار می‌گیرد. وقتی که فردی به کم آبی و قند خون پایین دچار شده باشد، پزشک برای او دکستروز به صورت وریدی تزریق می‌کند. تاثیر دکستروز بر دیابت به صورت تزریقی بسیار سریع است.

علاوه بر ایت محلول‌های دکستروز IV می‌توانند با بسیاری از داروها ترکیب شوند.

دکستروز نوعی کربوهیدرات است که به عنوان بخشی از یک رژیم غذایی معمولی می‌تواند استفاده شود. محلول‌های حاوی دکستروز کالری بالایی دارند و در ترکیب با اسیدهای آمینه و چربی تزریق می‌شوند.

این ترکیب دارویی، تغذیه تزریقی کامل یا TPN (total parenteral nutrition) نامیده می‌شود و برای بیمارانی که جذب کربوهیدرات، اسید آمینه و چربی از طریق روده ندارند، تجویز می‌شود.
نکته مهمی که باید بدانید، این است که تزریق دکستروز با غلظت بالا باید توسط متخصص انجام شود. این دارو برای افرادی که قند خون بسیار پایین است و امکان مصرف قرص، غذا یا نوشیدنی دکستروز را ندارند، تجویز می‌شود.

اگر میزان پتاسیم خون بیمار بیش از حد بالا برود یا مبتلا به هیپرکالمی باشد، پزشکان تزریق دکستروز ۵۰ درصدی را به همراه انسولین به صورت وریدی را توصیه می‌کنند. این کار بهتر است در محیط بیمارستان انجام شود. در واقع می‌توان گفت که ماده دکستروز برای جلوگیری از هیپوگلیسمی برای بیماران تجویز می‌شود.
افراد مبتلا به دیابت یا هیپوگلیسمی یا قند خون پایین مزمن با مصرف ژل یا قرص دکستروز می‌تواننو قند خون خود را به سرعت افزایش دهند. اگر قند خون بیمار کمتر از ۷۰ میلی گرم در دسی لیتر باشد، احتمالا نیاز به مصرف قرص دکستروز خواهد داشت.

اگر بیمار دچار افت شدید قند خون شده باشد، احتمالا یکی از علامت‌های ضعف، سر گیجه، تعریق و ضربان قلب بالا را خواهد داشت.

تاثیر دکستروز بر دیابت

انواع پودر دکستروز

احتیاط در هنگام مصرف دکستروز

پزشک باید در تجویز دکستروز، سوابق بیماری بیماران خود را در نظر بگیرد وتاثیر دکستروز بر دیابت را بداند.چرا که ماده دکستروز به طور بالقوه باعث افزایش قند خون یا تغییرات حجم مایعات در بدن می‌شود.

در صورت مصرف بی‌رویه این دارو ممکن است فرد دچاز تورم یا تجمع مایع در ریه‌ها شود. علاوه بر این اگر یکی از مشکلات زیر را دارید، می‌بایست از مصرف دکستروز خودداری کنید:
· اگر مبتلا به هیپرگلیسمی یا قند خون بالا هستید
· اگر مشکل هیپوکالمی یا پایین بودن پتاسیم در خون را دارید
· اگر مبتلا به تورم در ناحیه بازوها یا پاها هستید
· اگر به ادم ریوی مبتلا شده‌اید، یعنی دچار تجمع مایعات در ریه‌ها شده‌اید

در صورتی که دیابت دارید لازم است تاثیر دکستروز بر دیابت را بدانید اگر پزشک‌تان ژل یا قرص خوراکی دکستروز را برای شما تجویز کرده، باید آن را وقتی قند خون پایینی دارید، مصرف کنید. به همین دلیل پزشک‌تان باید علائم قند خون پایین را به شما بگوید تا بدانید چه زمانی از این قرص‌ها می‌توانید استفاده کنید.

نکته مهم دیگر این است که این نوع از داروها را همیشه به همراه داشته باشید و مقداری از آن را در خانه نگه دارید.

همچنین اگر شما مسئولیت کنترل داروی یک بیمار را بر عهده دارید، باید مواقع مصرف ژل یا قرص دکستروز را از پزشک بپرسید. نکته دیگری که بهتر است به خاطر داشته باشید، حساسیت به این ماده است. در صورتی که می‌دانید به ذرت حساسیت دارید، قبل از مصرف دکستروز با پزشک خود صحبت کنید.

تاثیر دکستروز بر دیابت

تاثیر دکستروز بر دیابت از نوع دکستروز خوراکی

کنترل قند خون در زمان مصرف دکستروز

توصیه می‌کنیم که اگر موقعیت پزشکی خاصی هم ندارید، در صورت دریافت دکستروز، قند خون خود را به طور مداوم چک کنید. این کار برای اطمینان خاطر شما از عدم افزایش قند خون‌تان به صورت ناگهانی است. همچنین شما می‌توانید قند خون خود را با آزمایش‌های خانگی تست کنید.

اگر احساس کردید بیمارتان دچار عوارض قند خون پایین شده است، فورا باید قرص دکستروز را به او بدهید. چهار قرص گلوکز برابر با ۱۵ گرم کربوهیدرات است که می‌توانید در صورت پایین بودن سطح قند خون مصرف کنید.

توجه داشته باشید که قرص دکستروز از نوع جویدنی است و باید آن رل قبل از قورت دادن به طور کامل بجوید. پس از مصرف این دارو علائم افت قند خون شما باید در عرض ۲۰ دقیقه بهبود پیدا کند.

دکستروز در انواع مختلفی وجود دارد مانند دکستروز پودر ذرت ، دکستروز آنهیدروز و دکستروز مونوهیدرات همچنین تاثیر دکستروز بر دیابت در انواع مختلف می تواند متفاوت باشد.

ژل دکستروز نیز معمولا به صورت تیوبی یک وعده ای عرضه می‌شود. برای مصرف این دارو باید آن را به طور مستقیم در دهان‌تان بریزید. اگر پس از ۱۰ دقیقه تغییری در قند خون‌تان احساس نکردید، تیوب دیگری را امتحان کنید. سپس در صورتی که پس از گذشت ۱۰ دقیقه دیگر، قند خون شما خیلی پایین بود، حتما با پزشک‌تان تماس بگیرید.

جمع بندی
دراز مریخ کالا در مورد یکی از مهم‌ترین ترکیبات طبیعی در افزایش قند خون برای بیماران مبتلا به دیابت نوع ۲ صحبت کردیم و تاثیر دکستروز بر دیابت صحبت کردیم. گفتیم دکستروز نوعی قند ساده است که از گیاه ذرت گرفته می‌شود. این ماده که به صورت قرص و محلول ساخته می‌شود، تاثیر زیادی در افزایش قند خون دارد.

معمولا از این ماده برای بیمارانی که دچار افت شدید قند خون شده‌اند تجویز می‌شود. همچنین در صورتی که بیمار آب زیادی را از دست داده باشد، از دکستروز برای نرمال کردن قند خون او استفاده می‌گردد.

معمولا از این دارو در بیمارستان‌ها و تحت مراقبت‌های پزشکی برای بیماران مبتلا به دیابت نوع ۲ استفاده می‌شود. برای مصرف این دارو برای بیماران دیابتی و به منظور کنترل قند خون‌شان، معمولا دکستروز و داروهای کنترل کننده قند خون را ترکیب می‌کنند.

اگر در مورد نحوه مصرف، دوز و میزان دکستروز ، تاثیر دکستروز بر دیابت سوالی دارید می‌توانید آن را با کارشناسان ما در مریخ کالا در میان بگذارید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *